Konsten att få dina besökare att konvertera

Idag har jag varit på LRF’s Digital Day och föreläst om hur man med några enkla förändringar kan optimera sina webbformulär och samtidigt öka konverteringen. Det här var min abstract:

Webbformuläret är till skillnad mot vad många tror kanske den viktigaste interaktiva komponenten i din webbnärvaro.

Hur webbformuläret är konstruerat och utformat avgör nämligen om och i vilken omfattning människor köper varor och tjänster, tar kontakt, registrerar sig eller av andra anledningar lämnar ifrån sig information. Därför är det förvånande hur lite kärlek vi lägger på dem.

Alla verkar ogilla webbformulär. De är tråkiga att designa, trista att koda och väldigt ofta omständliga att fylla i.

Men som tur är finns det några enkla knep för att få dina besökare att göra just det du vill. Det går att påverka hur många som fullföljer ett formulär, oavsett om det handlar om ett köp, medlemsansökan eller en prenumeration på ett nyhetsbrev.

Användbarhetsexperten, Arina Thorén, kommer i sin presentation att ge konkreta tips och praktiska exempel på hur du kan förbättra användarupplevelsen för dina besökare och samtidigt öka konverteringen.

IMG_7713.JPG
Arina har jobbat med digitala affärer och webb sedan 1996. Hon är en uppskattad och frekvent anlitad föredragshållare, trendspanare och omvärldsbevakare. I sitt researcharbete resor hon världen runt och bevakar webbkonferenser, events & teknikmässor.

Arinas personliga webbplats, arina.se är en inspirationsplats med massor av intressanta tankar. Hennes artiklar är inspirerande och man smittas lätt av hennes engagemang och passion för en ”Framtidsvänlig webb”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*